Tuesday, August 24, 2010

Liar Game

"Congratulations! You are one of the 1 in 100,000 people who have been entered in the amazing LIAR GAME TOURNAMENT!  Along with the postcard there are 100 million yen in notes. That's the beginning of the Liar Game. When the game ends, in 30 days, you will have to return your 100 million. If your opponent steals them, he can keep them as a prize, and you will have a debt of 100 million..."



Ini quote dari manga yg aku mmg addict giler : Liar Game. Citer ni xde love story bagai, yg ade cuma perang psikologi. Memang x terjangka dan x terjangkau dek akalku la pendek kata. X sempat nk hadam, mangaka ni tambah lagi. Kadang2 sampai kena tenung lappy lama2 br aku paham. 



Citer ni alkisahnye pasal sorang pompuan yg naif giler atau senang cakap lurus bendul la. Bagi dier yg penting dalam idop ni adalah sifat jujur dan saling mempercayai. Dan yg lebih parahnye dier bajet sumer org pon jujur mcm dier jugak. Punyalah jujur sampai jumpa dwet 100 Yen (lebih kurang RM3.70) tepi jalan pon dier anta kat balai polis. Kiranya kalau dier ni amek Pendidikan Moral masa SPM dl, mmg kompom dapat A1. 


So, bila dier terjebak lam Liar Game ni...mmg Tipah Tertipu la pompuan ni sampai satu thp dier nekad nk amk balik dwet 100 juta yen yg kena tipu tu. Gile ko! Kalau aku pon aku nk amek balik. cam siot je berhutang byk2..Dwet MARA RM2K yg wat pinjmn masa blaja tu pon xtermampu nk bayar inikan pulak utang terpijak camni...okei, fine. ye, aku tau skang aku bkn watak utama. So, back to d stori. 


Pompuan ni (Nao Kanzaki) yg x brape cerdik dalam urusan tipu menipu ni akhirnya mendapatkan khidmat seorg legendary swindler atau dengan nama mudahnye kaki tipu (Akiyama Shinichi) yg kebetulan akan kua penjara besoknya (dan dan je). Mula2 mmg Akiyama tanak tolong tp kesian lak dier kat si Nao yg macam anak kucing terbia tepi jln yg sebok mengiau w'pon suara ada xde je. Dengan syarat, dier nak 50% dwet hasil kemenangan tu. 


Start dari situ la Psychological War bermula. Mentang2 la dier budak Psychology mase kat U dulu, macam2 taktik si Akiyama ni kuarkan. Memang kagum la aku. Rase nak jatuh cinta pon ade ngan si Akiyama ni. Tapi aku tepis perasaan tu. Yelah, parents mana yg sanggup bermenantukan kartun :D Selain Akiyama, watak yg aku minat skali adalah si Fukunaga si Pondan Indah yg licik nk mampos. Walaupon versi drama diorg tukar jadi si lelaki lembut yg x brape nk indah, jahat dier ttp maintain XD

Bagi aku cter ni mmg byk pengajaran n salu wat aku berfikir. Kenapa ye kita x boleh naif dan baik2 macam dulu2? kita akan jwb sebab environment, pengaruh rakan sebaya, survival etc..xde sape pon nk salahkn diri sendiri sbb senang terpengaruh (mungkin ade yg ngaku tp x ramai)...selalu tanamkn fikiran org tu xleh percaya, org ni xleh percaya...kita ni boleh percaya sgt ke? fikir2 balik mmg susah nk daptkan dunia ideal yg penuh ngan org2 yg jujur. Bukan susah, mustahil kot. 



Skang ni versi manga still stuck kat chptr 138, xtahu sbb scanlation lambat atau mmg x kua lagi chptr 139 kat Jepang. The good news is versi drama dah pon abes awl thn aritu, tapi..ye..ade tapinye..episod akhir bg musim kedua Liar Game telah disambung ke filem : "Liar Game the Final Stage". Dah selamat ditayang kat jepun bulan 3 dan Singapore pulak 12 aribulan 8 aritu....tengok preview je wat aku rase x sabar2, rase cam nk gigit2 je screen laptop ni....tapi selagi xde makhluk yg aplod kat tenet jgn arap la dapt tgk...pastu nk tggu sub lagi..adohhhhhhhh! Harap2 Singapore dpt kuakan DVD beserta sub lebih awal dari Jepun. Lao de kua kat Malaysia lagi bagus

Motif aku tulis entri ni ade due sebenarnya:
      • Tension sbb scanlation chapter 139 x kua lagi. Naruto boleh apdet seminggu skali (sebelum dilicensekan), apsal citer ni dah sebulan  x apdet??? Why?? Why?? Whyyyyyyyyyyyyy????
  • Geram sbb xde sape aplod Liar Game the Final Stage....arghhhhh, dah x tahan dah aku menunggu ni!!!! 
erk *tetibe de org dtg bgtau DVD kuar 15/9/10 ~ baru nk bgtau, dah nk post dah entry ni*

Liar Game 
Liar Game Season II
Liar Game the Final Stage Trailer
Liar Game Official Site 
Manga VS Drama

No comments:

Post a Comment